Reklamationsprocedur

Rättigheter vid felaktig prestation (Reklamationer)

  1. Säljaren garanterar köparen att varan är felfri vid mottagandet. Säljaren ansvarar särskilt för att vid tidpunkten för mottagandet:
    • varan har de egenskaper som parterna har avtalat om,
    • varan är lämplig för det ändamål som säljaren har angett,
    • kvaliteten eller utförandet motsvarar det avtalade provet,
    • varan levereras i rätt mängd, storlek eller vikt,
    • varan uppfyller lagstadgade krav.
  2. Om ett fel visar sig inom sex månader från mottagandet, antas att varan var felaktig vid leveransen…
  3. Vid fel har köparen rätt att kräva:
    • utbyte mot en annan vara,
    • reparation av varan,
    • en rimlig prisreduktion,
    • häva avtalet.
  4. Köparen har rätt att häva avtalet:
    • om varan har ett väsentligt fel,
    • om varan inte kan användas på ett korrekt sätt på grund av upprepade fel,
    • om det finns ett stort antal fel.
  5. Säljaren är skyldig att acceptera reklamationen på följande affärsadress: AUTOTECH24 CZ s.r.o., Strupčice 160, 431 14. Innan varan skickas måste köparen fylla i Reklamationsprotokollet.
  6. Reklamationen måste lösas inom 30 dagar från inlämningsdatumet…
  7. Säljaren ska skriftligen informera köparen om resultatet av reklamationen.
  8. Rätten till reklamation gäller inte om köparen kände till felet innan mottagandet eller om köparen själv orsakat felet.
  9. Vid en berättigad reklamation har köparen rätt att få ersättning för rimliga kostnader som uppstått i samband med reklamationen…
  10. Köparen har rätt att välja sättet för reklamationshanteringen.
  11. Parternas rättigheter och skyldigheter regleras av artiklarna 1914–1925, 2099–2117 och 2161–2174 i civillagen samt lag nr 634/1992 Coll. om konsumentskydd.
  12. Vid mottagandet av varan från transportören är köparen skyldig att kontrollera förpackningens integritet…
  13. Andra rättigheter och skyldigheter som rör säljarens ansvar för fel regleras av säljarens reklamationsprocedur.