Rättigheter vid felaktig prestation (Reklamationer)
- Säljaren garanterar köparen att varan är felfri vid mottagandet. Säljaren ansvarar särskilt för att vid tidpunkten för mottagandet:
- varan har de egenskaper som parterna har avtalat om,
- varan är lämplig för det ändamål som säljaren har angett,
- kvaliteten eller utförandet motsvarar det avtalade provet,
- varan levereras i rätt mängd, storlek eller vikt,
- varan uppfyller lagstadgade krav.
- Om ett fel visar sig inom sex månader från mottagandet, antas att varan var felaktig vid leveransen…
- Vid fel har köparen rätt att kräva:
- utbyte mot en annan vara,
- reparation av varan,
- en rimlig prisreduktion,
- häva avtalet.
- Köparen har rätt att häva avtalet:
- om varan har ett väsentligt fel,
- om varan inte kan användas på ett korrekt sätt på grund av upprepade fel,
- om det finns ett stort antal fel.
- Säljaren är skyldig att acceptera reklamationen på följande affärsadress: AUTOTECH24 CZ s.r.o., Strupčice 160, 431 14. Innan varan skickas måste köparen fylla i Reklamationsprotokollet.
- Reklamationen måste lösas inom 30 dagar från inlämningsdatumet…
- Säljaren ska skriftligen informera köparen om resultatet av reklamationen.
- Rätten till reklamation gäller inte om köparen kände till felet innan mottagandet eller om köparen själv orsakat felet.
- Vid en berättigad reklamation har köparen rätt att få ersättning för rimliga kostnader som uppstått i samband med reklamationen…
- Köparen har rätt att välja sättet för reklamationshanteringen.
- Parternas rättigheter och skyldigheter regleras av artiklarna 1914–1925, 2099–2117 och 2161–2174 i civillagen samt lag nr 634/1992 Coll. om konsumentskydd.
- Vid mottagandet av varan från transportören är köparen skyldig att kontrollera förpackningens integritet…
- Andra rättigheter och skyldigheter som rör säljarens ansvar för fel regleras av säljarens reklamationsprocedur.